spot_imgspot_img

5 ciri produk kesihatan boleh menipu anda

Rasa bersalah pula kalau saya tidak menegur teknik promosi melalui media sosial produk-produk kesihatan yang tumbuh ibarat cendawan terutama sekali apabila hujung bulan, tarikh gaji.

Tulisan ini bukan untuk menjatuhkan mana-mana pihak tetapi demi menjaga kebajikan pesakit dan agar masyarakat tidak mudah terperdaya dengan produk kesihatan yang belum sahih mendatangkan hasil keberkesanannya ke atas manusia.

Perlu diingatkan, kefahaman dan kesedaran masyarakat mengenai produk kesihatan yang boleh mengelirukan ini amat penting. Contohnya jika produk yang berkenaan mempunyai ciri-ciri yang berikut, maka jangan beli. Mereka membuat promosi semata-mata ingin mengaut keuntungan di atas kurangnya ilmu kita dalam bab perubatan.

1. Iklan produk yang membuat tuntutan mampu merawat penyakit yang menyalahi Akta pemakanan 1983 dan juga Akta Pengiklanan 1956. Terdapat 20 jenis rawatan penyakit kronik yang tidak boleh diiklankan seperti kencing manis, darah tinggi, kanser, kolesterol dan sebagainya.

2. Produk yang tiada kelulusan Badan Regulatori Ubatan Kebangsaan (NPRA). Di mana badan ini akan menentusahkan sama ada sesuatu produk itu boleh dijadikan sebagai ubat dan ianya telah pun melepasi kajian-kajian klinikal di dalam perubatan. Kalau kajian masih pra-klinikal atau ujikaji dalam makmal, tidak boleh lagi dianggap sebagai produk yang berkesan dan selamat.

3. Apabila promosi menggunakan nama institusi pusat pengajian tinggi atau individu tersohor, sedangkan entiti berkenaan tidak tahu menahu pun nama mereka telah digunakan secara tidak bertanggungjawab. Mana mungkin institusi pendidikan atau individu yang berautoriti dalam sesuatu bidang dengan mudah menjadi promoter kepada produk yang meragukan.

4. Apabila produk itu membuat dakwaan keberkesanannya terlalu ajaib; “Too Good to be True”. Testimoni pembeli hanya dijadikan sandaran dakwaan keberkesanan, sedangkan kajian yang dibuat oleh pengkaji tersebut tidak pun mengkaji keberkesanan, keselamatan dan dose yang stabil serta sesuai untuk kegunaan manusia. Kajian dijalankan hanya mungkin melibatkan khasiat yang terdapat di dalam bahan asas produk tersebut. Ianya bersifat umum dan tidak boleh dijadikan panduan kecualilah kajian klinikal yang spesifik dijalankan terhadap manusia.

5. Mereka menggunakan kaedah bagi mengaburi persepsi masyarakat apabila promoter produk memakai baju menyerupai doktor perubatan, seolah-olah beliau pernah merawat ribuan pesakit kencing manis atau penyakit tertentu yang berkepakaran seumpamanya.

Semoga dengan sedikit penerangan ini memberi garis panduan kepada masyarakat supaya tidak mudah terpedaya dengan produk kesihatan yang dipromosikan dalam media sosial.

Suhazeli bin Abdullah
26/8/2024

Get in Touch

spot_imgspot_img

Artiekl Berkaitan

spot_img

Madia Sosial

16,955FansLike
0FollowersFollow
0SubscribersSubscribe

Artikel Terkini

%d bloggers like this: