Kenyataan Media PAPISMA

Langkah kerajaan Malaysia menangguhkan RUU Kawalan Produk Merokok Demi Kesihatan Awam 2023 dipersoalkan

Pertubuhan Amal Perubatan Ibnu Sina Malaysia menggesa kerajaan untuk segera membentangkan RUU Kawalan Produk Merokok Demi Kesihatan Awam 2023 di Parlimen. Kami kecewa dan mempersoalkan keputusan kerajaan yang menangguhkan bacaan kali kedua RUU tersebut yang sepatutnya dibentangkan pada 10 Oktober 2023.

RUU tersebut adalah langkah penting untuk melindungi kesihatan rakyat Malaysia daripada bahaya tembakau dan produk nikotin lain seperti vape. Tambahan pula ia mengandungi pelbagai peruntukan yang bertujuan untuk mengurangkan penggunaan dan pendedahan kepada asap tembakau, termasuk larangan merokok di tempat-tempat awam, kawalan iklan dan promosi, peningkatan cukai dan harga, serta pengawasan dan penguatkuasaan.
Kelulusan RUU tersebut lebih mendesak apabila telah berlaku kelompangan undang undang setelah nikotin dikeluarkan daripada senarai akta racun. Ini memungkinkan lebih ramai terdedah kepada nikotin melalui vape, terutamanya golongan muda dan kanak-kanak.

Menurut data WHO, tembakau membunuh lebih daripada 8 juta orang setiap tahun di seluruh dunia, termasuk 1.2 juta orang yang terdedah kepada asap tembakau kedua. Di Malaysia, kira-kira 20,000 orang mati setiap tahun akibat penyakit berkaitan tembakau. Selain itu, penggunaan vape juga meningkat di kalangan remaja dan dewasa muda, yang membawa risiko kesihatan jangka panjang.

Kerajaan tidak boleh mengambil mudah isu ini dan wajib melihat kepada keseriusan kejadian menghisap rokok dan vape dalam kalangan masyarakat. Kami menyeru kerajaan untuk memenuhi komitmen mereka sebagai penandatangan Konvensyen Kerangka Kawalan Tembakau WHO dan memastikan RUU Kawalan Tembakau Demi Kesihatan 2023 diluluskan tanpa sebarang kelewatan.

Kami juga ingin menegaskan bahawa RUU ini telah mendapat kelulusan dari jawatankuasa khas parlimen yang ditubuhkan untuk meneliti kandungannya. Semua ahli parlimen telah dimaklumi tentang perjalanan RUU ini dan sepatutnya bersedia untuk membahaskannya pada 10 Oktober 2023. Kami berharap tiada sebarang halangan atau rintangan yang akan menggagalkan usaha ini.

PAPISMA
9/10/2023

Rujukan
(1) Pelan Strategik Kebangsaan Bagi Kawalan Tembakau & Produk Merokok 2021-. http://elearningjknj.moh.gov.my/mod/resource/view.php?id=967.

(2) Merokok: Lebih 27,000 kematian rakyat Malaysia setiap tahun – Pengamal …. https://www.astroawani.com/berita-malaysia/merokok-lebih-27-000-kematian-rakyat-malaysia-setiap-tahun-pengamal-perubatan-347776.

(3) 23 peratus rakyat Malaysia adalah perokok | MalaysiaGazette. https://malaysiagazette.com/2019/11/11/23-peratus-rakyat-malaysia-adalah-perokok/.

(4) Statistik moral remaja kita | Harian Metro – HM Online. https://api.hmetro.com.my/node/36116.

(5) Penggunaan vape dalam kalangan remaja meningkat – Sinar Harian. https://www.sinarharian.com.my/article/263247/berita/nasional/penggunaan-vape-dalam-kalangan-remaja-meningkat.

(6) Penggunaan vape dalam kalangan remaja meningkat | Astro Awani. https://www.astroawani.com/berita-malaysia/penggunaan-vape-dalam-kalangan-remaja-meningkat-423802.

(7) Penggunaan vape dalam kalangan remaja meningkat, kata Kementerian …. https://www.malaysianow.com/my/news/2023/06/13/penggunaan-vape-dalam-kalangan-remaja-meningkat-kata-kementerian-kesihatan.

(8) Mungkinkah rokok alternatif penyelesaian terbaik? – Sinar Harian. https://www.sinarharian.com.my/article/1822/BERITA/Nasional/Mungkinkah-rokok-alternatif-penyelesaian-terbaik.

(9) BAHAYA ROKOK: Mungkinkah rokok alternatif penyelesaian … – Utusan Borneo. https://www.utusanborneo.com.my/2018/12/08/bahaya-rokok-mungkinkah-rokok-alternatif-penyelesaian-terbaik.

(10) Merokok – PORTAL MyHEALTH. http://www.myhealth.gov.my/merokok/.

(11) KKM jangka jumlah sebenar perokok meningkat berbanding 2019. https://www.sinarharian.com.my/article/199252/BERITA/Nasional/KKM-jangka-jumlah-sebenar-perokok-meningkat-berbanding-2019.

(12) Merokok di Malaysia – Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas. https://ms.wikipedia.org/wiki/Merokok_di_Malaysia.

(13) KETAGIHAN MEROKOK DAN TINGKAH LAKU AGRESIF DALAM KALANGAN REMAJA …. https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/177893.

(14) Remaja dan Bahaya Rokok: Fakta yang Anda Perlu Tahu – I-Medik. https://www.imedik.org/remaja-dan-rokok/.

(15) KAJIAN PUNCA, RISIKO MEROKOK DAN SUMBANGAN MEROKOK TERHADAP PEN. http://eprints.utm.my/id/eprint/2226/1/2_8.pdf.

(16) Penggunaan rokok elektronik, vape meningkat mendadak dalam kalangan remaja. https://www.utusan.com.my/terkini/2023/05/penggunaan-rokok-elektronik-vape-meningkat-mendadak-dalam-kalangan-remaja/.